دورکاری

دورکاری خوب یا بد؟

تازه ها, منابع انسانی

چند سالی است که دورکاری جزئی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های تخصصی‌ شده است. بسیاری از افراد متخصص که دارای ملزومات انجام کار هستند به دلایل مختلف مانند تحصیلات تکمیلی، فعالیت در چند شرکت، محدودیت‌های فردی یا شرایط جامعه به‌صورت دورکار مشغول به کار هستند. اگر برای انجام فعالیت‌های لازم نیاز به تجهیزات خاصی نداشته باشید یکی از گزینه‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد دورکاری است.

دورکاری چیست؟

دورکاری در اصل توافقی است بین کارفرما و کارمند که طی آن شخص می‌تواند در هر مکانی خارج از شرکت به انجام وظایف خود بپردازد. اخیراً تحقیقاتی در Global Worlplace Analytics انجام شده که نشان می‌دهد نیروی دورکار سریع‌ترین رشد را از سال ۲۰۰۵ یعنی ۱۱۵ درصد داشته است. همچنین در این تحقیق مشخص شده است که ۹۰ درصد از کارمندان تمایل به انجام فعالیت به‌صورت دورکاری دارند. در حال حاضر گزینه‌ی دورکاری از طرف ۷۴ درصد از کارفرمایان ارائه می‌شود. ممکن است طی چند دهه آینده رفت و آمد به محیط کار از بین برود. حالا بیایید ببینیم مزایا و معایب این روش چیست.

دورکاری


بخوانید: تاثیر محل کار در روحیه پرسنل


مزایا

برای کارفرما: اگر کارفرمایان شرایط دورکاری را برای کارمندان فراهم کنند تا حدودی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. این هزینه شامل موارد کوچک و بی‌اهمیتی مانند هزینه آب، برق، تلفن، اینترنت و موارد مصرفی موجود در شرکت است. با ذخیره این پول می‌تواند سرمایه گذاری در کسب و کار را افزایش داد.

با دورکاری دیگر محدود به انتخاب کارمندانی در یک منطقه خاص جغرافیایی نیستید. ممکن است مهارت خاصی مد نظر شما باشد پس می‌توانید انعطاف بیشتری در این زمینه داشته باشید و افرادی از شهرها یا کشوری دیگر استخدام کنید. همچنین کارمندان به خاطر حس تعلقی که به شرکت شما دارند سعی در انجام وظایف به بهترین نحو دارند و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

برای کارمندان: مطمئناً بخشی از درآمد ماهیانه ما صرف هزینه رفت و آمد به محل کار می‌شود. چه از ماشین شخصی خود یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. همچنین زمانی که شما در مسیر رسیدن به محل کار هستید نیز از بین می‌رود. پس به‌سادگی در هزینه و زمان شما صرفه‌جویی می‌شود. همچنین به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند.

در محیط کار ممکن است به دلیل رفت و آمد، صدای زنگ تلفن و جلسات مختلف حواس پرتی برای شما ایجاد شود. مشخصاً در محیط خانه با آرامش می‌توانید با تمرکز بالاتری کار کنید. در دورکاری ممکن است لازم نباشد در ساعات خاصی کار کنید همین که وظایف خود را انجام دهید برای رئیستان کافی باشد که موجب انعطاف بیشتری می‌شود.

دورکاری


بخوانید: مسئولیت اجتماعی شرکتی


معایب

برای کارفرمایان: مشخص است مدیریت و نظارت کارمندان از راه دور دشوارتر است. همچنین ممکن است سوءتفاهم‌هایی پیش آید و حل و فصل آن‌ها زمان‌بر شود. یکی از موارد مهمی که هر شرکتی به آن محتاج است داشتن ارزش‌ها و اهداف مشترک است. اگر تعداد زیادی از کارمندان به‌صورت دورکار فعالیت کنند توسعه این ارزش‌ها سخت و چالش برانگیز می‌شود.

برای کارمندان: یکی از مواردی که سر کار رفتن برای ما به ارمغان می‌آورد تعامل و ارتباط با افراد دیگر است. اگر این تعاملات حذف شود ممکن است موجب گوشه‌گیری شود. همچنین مرز بین کار و زندگی شخصی از بین می‌رود و زمان کار و زمانی که مختص به خانواده است چارچوب خود را از دست می‌دهند. پس برای مدیریت این مسئله باید به با برنامه‌ریزی به مدیریت کارها پرداخت.

چگونه در دورکاری موفق شویم؟

. باید به‌صورت مستمر با افراد گروه ارتباط داشته باشیم.

. اطلاعات خود را درزمینهٔ شغلی مرتباً به‌روز رسانی کنیم.

. از ابزارهای ارتباط جمعی و مدیریت پروژه استفاده کنیم.

. مهارت‌های حل مسئله، فنی، ارتباطی، مدیریتی و مشارکت را پیشرفت دهیم.

دورکاری


بخوانید: آیا شبکه اجتماعی درون سازمانی به تعامل پرسنل در یک سازمان / شرکت کمک می‌کند ؟


دورکاری با پانچ کارت

اگر شما هم مالک یک کسب و کار هستید احتمالا برای حفظ سلامت کارمندان از آن‌ها خواسته ‌اید که در منزل و به صورت دورکار فعالیت کنند. مدیریت، تعامل و همچنین تخمین زمان کاری برای شما از راه دور دشوارتر شده است. بدون اینکه زمان مفید اشتغال افراد را بدانید یا از گزارش فعالیت آن‌ها مطلع باشید مدیریت در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد؛ اما ما برای شما مژده‌ای داریم. با استفاده از پانچ کارت می‌توانید از ساعات فعالیت افراد مطلع باشید، به‌صورت روزانه گزارش کار دریافت کنید، به گفتگو و رد و بدل کردن اطلاعات اشراف داشته باشید، حقوق و دستمزد را محاسبه کنید، دیسکت بیمه را تهیه کنید و …

این‌ها تنها ویژگی‌های محدودی است که می‌تواند در مدیریت به شما کمک کند. با ورود و ثبت‌نام در پانچ کارت امکان استفاده رایگان یک ماهه جهت آزمایش این نرم‌افزار برای شما فراهم می‌شود.


 

دانلود اپلیکیشن پانچ کارت

 

پانچ کارت

 

google


 

پرسش و پاسخ

مطالب پر بازدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست