هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در مدیریت نیروی انسانی

تازه ها, درباره پانچ کارت

در روزگاری زندگی می‌کنیم که هر روز با یک نوع تکنولوژی جدید روبرو می‌شویم و تقریباً تمامی افرادی که دستی بر نوآوری دارند سعی در استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و کشفیات دارند. همین امر موجب شده است که روز به روز همه‌چیز به سمت ماشینی شدن پیش برود. یکی از همین موارد هوش مصنوعی است. با شروع توسعه هوش مصنوعی تحولی در تمامی علوم مرتبط با کامپیوتر بوجود آمد. همه‌ی سیستم‌ها سعی داشتند این مفهوم  را به نوعی در کار خود دخیل کنند. می‌توان گفت ما نیز از این مسئله مستثنی نیستیم و با استفاده از این مفهوم سعی در بهبود عملکرد نرم‌افزار پانچ کارت داریم. با ما همراه باشید تا به تشریح این مورد بپردازیم.

هوش مصنوعی


مطالب مرتبط: کنترل تردد با نرم‌افزار یا دستگاه حضور و غیاب؟


هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به سیستم‌هایی می‌گوید که می‌توانند با درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی، استدلال انسانی و توانایی کسب دانش و یادگیری، رفتارهای انسانی را برای حل مسائل به کار گیرند. این مفهوم برای اولین بار در دهه ۵۰ با آزمون تورینگ در مقاله‌ای به کار گرفته شد. آلن تورینگ با ساخت یک کامپیوتر در جنگ جهانی دوم موفق به رمزگشایی پیام‌های نازی‌ها شد و جان هزاران نفر را نجات داد. هوش مصنوعی در ابرکامپیوترها مورد استفاده بود؛ ولی در سال‌های اخیر استفاده از آن‌ها در لوازم مصرفی مانند گوشی‌های هوشمند باب شده است.

هوش مصنوعی و انواع مختلف آن

هوش مصنوعی از تلاقی دانش‌های قدیمی و جدید حاصل‌شده است. ریشه‌های آن را می‌توان در عصب‌شناسی، ریاضیات، روان شناسی، احتمالات و… یافت. این مفهوم کاربردهای گوناگونی در علوم کامپیوتر، پزشکی و… دارد. تقسیم بندی این تکنولوژی بسیار مفصل و پیچیده است. ما در این مطلب دسته بندی کلی آن را مطرح کرده‌ایم.

. هوش مصنوعی ضعیف: این نوع شبیه‌ساز هوش انسانی است و در زمینه‌ای محدود عمل می‌کند. این نوع هوش مصنوعی بر روی یک کار متمرکز می‌شود و در محدوده تعریف شده عالی عمل می‌کنند.

. هوش مصنوعی عمومی: به این نوع هوش مصنوعی قوی نیز می‌گویند. این مفهوم را بیشتر در فیلم‌هایی دیده‌اید که ربات‌های انسان نما در حل مسائلی در زمینه‌های مختلف توانا هستند.

هوش مصنوعی

 هوش مصنوعی در کنترل تردد

باید بگویم که یکی از مشکلاتی که عموماً در تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کنترل تردد وجود دارد تقلب است. همیشه کاربرانی وجود دارند که برای گریز از روند قانونی به دنبال راهکارهایی هستند، که سیستم را دور بزنند. ما در تولید پانچ کارت به این مسئله نیز فکر کرده‌ایم. در آخر با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های Fraud Detection (کشف تقلب) این مشکل را مرتفع نمودیم. این الگوریتم دیتای مربوط به کارکنان را مورد پردازش قرار می‌دهد. درصورتی‌که فرد از رفتار طبیعی خود خارج شود سیستم متوجه تقلب او می‌شود.


مطالب مرتبط: آشنایی با نرم‌افزار حضور و غیاب پانچ کارت


عملکرد الگوریتم Fraud Detection

هوش مصنوعی مانند کامپیوترهای معمولی بر اساس دستورالعمل‌هایی که ما به آن‌ها می‌دهیم عمل نمی‌کند بلکه بر اساس داده‌ها کار می‌کند. ما داده‌های ورودی و خروجی به کامپیوتر می‌دهیم و از آن می‌خواهیم رابطه بین آن‌ها را برای ما مشخص کند. این دقیقاً مانند این است که حرف زدن یا راه رفتن را به یک کودک بیاموزید. دستورالعمل مشخصی به او نمی‌دهید بلکه با تکرار این فرایند و بیان قوانین، هوش کودک متوجه روند انجام کار می‌شود. هوش مصنوعی نیز مانند یک کودک می‌آموزد. کودک بارها زمین می‌خورد ولی با بیشتر شدن تجربه بدون زمین خوردن راه می‌رود. هرچه میزان اطلاعات و داده‌هایی که به هوش می‌هیم بیشتر باشد روند آموزش را برایش آسان‌تر می‌کنیم. بدین ترتیب هوش مصنوعی می‌تواند با حداقل خطا، به کشف روابط بپردازد.

از الگوریتم Fraud Detection (کشف تقلب) در بانک‌ها نیز استفاده می‌شود. بدین ترتیب که رفتار افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. مثلاً گردش حساب فرد در نظر گرفته می‌شود، هوش مصنوعی بدین گونه عمل می‌کند که به روند گردش مالی دقت می‌کند اگر فرد از واریز و پرداخت‌های عادی و طبیعی خود خارج شود و ناگهان مبلغ زیادی را واریز کند مشکوک به جرم اقتصادی شناخته می‌شود.

هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

کشف تقلب در پانچ کارت

حالا می‌خواهیم این پرسش را پاسخ دهیم که هوش مصنوعی چگونه در مورد کشف تقلب کارکنان کار می‌کند؟ پانچ کارت محدودیت‌هایی برای اطلاعات دستگاه‌هایی دارد که افراد جهت ثبت تردد از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر فرد از مرورگر یک سیستم PC یا گوشی هوشمند استفاده کند IP و Fingerprint مرورگر دستگاه ثبت می‌شود. اگر از اپلیکیشن گوشی هوشمند استفاده کند Mac Address، BTS و Range IP  آن ثبت می‌شود.

تکنولوژی هوش این اطلاعات را در دسترس دارد. اگر فرد همیشه از یک روش مانند مرورگر یا اپلیکیشن برای ثبت تردد استفاده کند. به عنوان رفتار غالب او شناخته می‌شود. وقتی رفتار او ناگهان تغییر کند (مثلاً دستگاهی که همیشه با آن تردد را ثبت می‌کرد تغییر دهد) احتمال اینکه یک متقلب باشد بیشتر می‌شود. هوش مصنوعی با توجه به دفعات تکرار این رفتار، احتمال تقلب را بیشتر می‌داند.

در این صورت به مدیر اطلاع می‌دهد که ممکن است این فرد در حال تقلب باشد و تردد توسط خود فرد ثبت نشود. در این حالت مدیر می‌تواند برای اثبات این قضیه برای او محدودیت استفاده از یک دستگاه را قرار دهد. یا وی را ملزم کند از QR کدی که هر ۱۵ ثانیه یک بار به روز می‌شود، استفاده کند. بدین ترتیب امکان تقلب افراد به حداقل می‌رسد.

پس…

پانچ کارت که با استفاده از این مفهوم رفتار افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد پیشنهاد می‌شود. چراکه مدیران با این روش می‌توانند با خاطری آسوده به مدیریت رفتارهای منابع انسانی بپردازند. همچنین دیگر لازم نیست درگیر رفت و آمد کارکنان شوند. این کار وظیفه هوش مصنوعی پانچ کارت است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پانچ کارت از قیمت‌ها، ویژگی‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین برای یافتن پاسخ، پرسش‌های خود با ما تماس بگیرید.


 

دانلود اپلیکیشن پانچ کارت

 

پانچ کارت

 

google

 


 

پرسش و پاسخ

مطالب پر بازدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست