۷ راهکار برای بالا بردن پتانسیل کارمندان

تازه ها, منابع انسانی

بالابردن پتانسیل کارمندان یکی از مهم ترین کارها برای بهبود عملکرد و رسیدن به هدف های سازمانه. میشه گفت یه کار دو سر برد هم برای کارفرما و هم برای کارمند.

چرا دو سر برد؟ چون بالابردن پتانسیل کارمند، از یه طرف میتونه یه فرصت آموزشی باشه که  توانایی ها، شایستگی ها و قدرت حل مسئله رو در کارمند بالا ببره؛ از طرف دیگه میتونه به سازمان کمک کنه تا یک محیط کار با نیروی کار توانمند و سازگار داشته باشه.
بعضی از کارفرماها فکر میکنند که بالابردن حقوق، باعث افزایش پتانسیل کارمند میشه؛ اما افزایش پتانسیل کارمندها فقط از طریق برنامه های متفاوت توسعه شغلی امکان پذیره که در نهایت میتونه توانایی های حرفه ای لازم رو شکوفا کنه
در اینجا ۷ استراتژی پیشنهاد میشه که بتونید پتانسیل کارمندانتون رو به حداکثر برسونید

۱٫ تشخیص توانایی های موجود و مشخص کردن نقاط بهبود

فقط در یک صورت میتونید عملکرد یک کارمند رو بهتر کنید وقتی که بدونید نقاط ضعفش کجاست و اونا رو بهتر و درنهایت رفع کنید. مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی باید توانایی فوق العاده ای در سوال پرسیدن داشته باشند که به کمک سوال هایی که از کارمندها می پرسند، پتانسیل و تواناییشون رو تشخیص بدن و نقاطی که نیازمند بهبود هست رو مشخص کنند. بعد از اون نوبت مدیرهای ارشده که باید روش هایی برای بهتر کردن توانایی های کلیدی مربوطه و مهم، اعمال کنند.

۲٫ افزایش مشارکت کارمندان

رضایت شغلی زمانی بالا میره که سطح تعامل کارمندها بالا بره؛ در این صورت کارمندها تشویق می شوند که عملکرد بهتری داشته باشند؛ در نتیجه نیروی کار سالم تری به وجود میاد. گزارش تحقیق موسسه ی گالوپ نشون  میده که وقتی تعامل در محیط کار بالاست، ۴۱٪ غیبت کارمندها کمتر میشه، ۱۷٪ بهره وری بیشتر میشه، ۲۱٪ سودآوری بیشتر میشه و ۲۴٪ تا ۵۹٪ نرخ تعدیل نیرو کمتر میشه. به همین دلیل شرکت ها باید ایده های زیادی رو برای بالا بردن تعامل کارمندها، به کار بگیرند و تیم رو به سمت کارآمد بودن مدیریت کنند…

بخوانید: تاثیر محل کار در روحیه پرسنل

۳٫ معرفی برنامه های توسعه و یادگیری

به کمک برنامه های توسعه و یادگیری، سازمان ها قادرند یک نیروی کار قدرتمند، با توانایی و کیفیت بالا داشته باشند و پتانسیل کارمندها رو در سطح بالایی حفظ کنند. آمارها نشون داده که ۹۴٪ از کارمندها، اگر از فرصت یادگیری و پیشرفت بهره مند باشند، مدت زمان بیشتری با سازمان همکاری میکنند.

۴٫ گرفتن بازخورد سازنده از کارمندان

استراتژی دیگری که برای بالابردن پتانسیل نیروی کار و بهره وری بیشتر به کار گرفته میشه، گرفتن بازخورد درست و سازنده از کارمندهاست. برای این کار، باید یک لیست از نقاط قوت و ضعف هرکدام از کارمندها تهیه و به دقت بررسی کنید. به این ترتیب اگر یک شرایط بحرانی در محل کار به وجود بیاید مدیر مجموعه به راحتی و با در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفی، میتواند یک تصمیم درست و به نفع سازمان بگیرد. نرم افزار پانچ کارت با ثبت بازخورد و مهارت های نرم این امکان رو میده که در صورت نیاز، با مراجعه به نرم افزار و بررسی بازخوردهای ثبت شده بتونید به درستی تصمیم گیری کنید.

بخوانید: برای اطلاع از سایر ویژگی های نرم افزار، به وبسایت پانچ کارت مراجعه کنید.

۵٫ تمرکز روی توسعه نقاط قوت

این روش میتونه ۱۴ تا ۲۹ درصد سودآوری بیشتر به همراه داشته باشه؛ براساس تحقیق موسسه گالوپ در این روش مدیران به کارمندها این امکان رو میدهند که به هسته ی نقاط قوت خود نفوذ کنند و برای رشد و توسعه توانایی های خود تلاش کنند.
تاثیر این روش باعث افزایش مسئولیت و حس تعلق و پتانسیل کارمندها میشه و به دلیل همین تاثیر، بعضی از برنامه های آموزشی مدیران موفق، این استراتژی رو تاکید میکنه.

بخوانید:  آیا شبکه اجتماعی درون سازمانی به تعامل پرسنل در یک سازمان / شرکت کمک می‌کند ؟

۶٫ تقدیر و پاداش

محل کار باید به کمک شناسایی استعدادها و پتانسیل های کلیدی کارمندها، در نظر گرفتن پاداش و بالا بردن مشارکتشون، به یک محیط مثبت تر و سالم تر تبدیل بشه.
با این روش، کارمندها انگیزه پیدا میکنند تا با عملکرد بهتری کار کنند و از سطح انتظارات فراتر عمل کنند. به این ترتیب کارفرما، نقش های کلیدی پرسنل رو بر اساس تلاش ها، رفتار مثبت و سازمانی و همچنین نگرش کارمندها نسبت به دستیابی به هدف ها انتخاب و از کارمندها تقدیر میکنه.

۷٫ ایجاد یک محیط کار مثبت

یک محیط کار مثبت نتایج مثبتی رو رقم میزنه؛ مهارت ها رو افزایش میده، روحیه رو تقویت میکنه و سطح تعامل تیم رو بالا میبره. علاوه بر اون استرس رو کاهش میده و یک فضای سالم تر ایجاد میکنه. بر اساس آمار شرکت دیلویت،  ۹۴٪ از کارمندها معتقدند که محیط کار متمایز، تاثیر زیادی روی موفقیت کسب و کار داره. با داشتن یک محیط کار مثبت، صاحبان کسب و کار هم قادرند ارتباط و همکاری بهتری رو ایجاد کنند و تلاش های سازمانی رو پرورش دهند.
استفاده از این استراتژی ها، یک تجربه ی مثبت با نتایج فوق العاده رو رقم میزنه؛ نه تنها به حفظ کارمندهای وفادار کمک میکنه، بلکه استعدادهای جدید رو برای ملحق شدن به تیم جذب میکنه. و از طرفی پیشرفت و فرصت های جدید و سودآوری بیشتر رو هم برای سازمان ها و شرکت ها به همراه داره.
پرسش و پاسخ

مطالب پر بازدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست