در مطلب پیشین در مورد تاریخچه و مفهوم منابع انسانی صحبت کردیم. همچنین دیدگاههای خرد و کلان منابع انسانی را شناختیم. از وظایف سنتی و مدرن گفتیم که محدود به پرسنل این بخش نمیشود و شامل حال مدیران رده بالاتر و خط مقدم هر سازمان نیز میشود. تمامی این همکاری جهت دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان است. در این مطلب سعی داریم راجع به مسیر تکامل، مدیریت منابع انسانی و رتبهبندی نقشهای هر سازمان صحبت کنیم.
بخوانید: منابع انسانی و برداشت ما از آن (قسمت اول)
مسیر تکامل منابع انسانی
تغییراتی که در توصیف منابع انسانی بوجود آمد موجب تغییر در وظایف این بخش و بهوجود آمدن نقش مدیریت منابع انسانی نیز شد. سه نقش برای این بخش در نظر گرفته میشود؛ که با در نظر گرفتن سازمان، پرسنل و خطوط مقدم تعریف میشود.
. پرسنل استراتژیک: بخش منابع انسانی در واقع قسمتی از یک سازمان بزرگتر است. این سازمان کوچک با همکاری با مدیران خط مقدم سازمان بزرگتر بر روی دستیابی به اهداف استراتژیک کلی تمرکز دارد.
. حامی پرسنل: با در نظر گرفتن سطح خرد و مدیریت منابع انسانی و رابطهای که بین این بخش و کارکنان شرکت برقرار است، بخش مذکور میتواند بهعنوان حمایتکنندهی کارکنان به پشتیبانی از آنان بپردازد. در واقع مانند واسطهای بین مدیران و کارکنان عمل میکند.
. فاکتور تغییر: واحد منابع انسانی بهعنوان بخشی از یک سازمان موجب تغییر و تحول است. با در نظر گرفتن این بخش بهعنوان مهمترین سرمایه یک شرکت و در نقش مسئول این سرمایه، دارای قدرت لازم برای ایجاد تغییرات است.
فعالیت بخش منابع انسانی
دلیل تعریف نقشهایی که در بخش پیش گفتیم چیست؟ مسلماً ایجاد ارزش افزوده در فعالیت سازمان است. این ارزش باید در راستای زمینه فعالیت شرکت و با توجه به صاحبان سهام صورت گیرد. اگر فعالیتهای این بخش منجر به ارزش آفرینی در سازمان نشود مدیریت منابع انسانی از سوی مدیران رده بالا مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. از دیگر نقشهای بخش منابع انسانی میتواند به اشاعه فرهنگ و رهبری، حفظ و گسترش استعدادها و سود رسانی به سازمان اشاره کرد.
بخوانید: نرمافزار حقوق و دستمزد پانچ کارت
مدیریت منابع انسانی
در سازمانهای کوچک معمولاً مدیریت منابع انسانی وجود ندارد ولی پس از رشد سازمان یک واحد مستقل به همراه مدیر برای این بخش در نظر گرفته میشود. وظایف این مدیر عبارتاند از:
. جذب پرسنل جدید
. آموزش پرسنل
. ارزیابی عملکرد
. پاداش دادن به پرسنل
. ایجاد محیط سالم و منصفانه
. رسیدگی به دغدغههای پرسنل
. برنامهریزی ارتقاء شغلی
علاوه بر این وظایف مدیر مذکور باید در بلند مدت و با کمترین هزینه حداکثر بازدهی را از پرسنل جهت رسیدن به اهداف سازمان دریافت نماید.
مدیریت با پانچ کارت
پانچ کارت علاوه بر سامانه کنترل تردد امکاناتی نظیر ارزیابی عملکرد، حقوق و دستمزد و… به شما میدهد. پس شما بهعنوان یک مدیر منابع انسانی میتوانید بهسادگی وظایف خود را با یک نرمافزار جامع انجام دهید. پانچ کارت سعی دارد در زمینه مدیریت منابع انسانی خدمات مورد نیاز مدیران را ارائه دهد. با استفاده از خدمات ما میتوانید سازمان خود را بهسادگی مدیریت کنید.
دانلود اپلیکیشن پانچ کارت